Fotocredit:

Tur til Veidnes

I dag (22.august) har vi vært en tur i Veidnes som virkelig levde opp til sitt kallenavn «Vakkerbygda». Rakel Løkke tok i mot oss og viste oss rundt og fortalte litt om hva folk i bygda pusler med. Vi fikk omvisning i bygda og på gården hennes og etterpå viste Svein Lyder oss rundt på fiskebruket som er under restaurering. Fancy badstu og boblebad kan han friste sine fiskere med og vi har tro på at med slike handlekraftige mennesker som vi møtte på Veidnes så er det ei bygd som har alle muligheter for å lykkes. Det mudres i havna og nå er det vel streng tatt ny vei til Veidnes som er det mest prekære. På en vei som nesten ikke kan defineres som vei skal kyr og husdyr hompe fram og tilbake, og levende krabber og det sier vel seg selv at det er en liten holdbar situasjon for både dyra og de som faktisk ønsker å få til noe. Vi har også fått innblikk i hvordan stadig flere krav fra departementet gjør livet til små kystfiskere helt uholdbart og presser flere og flere ut av fiskeryrket. Det er en utviklig vi liker dårlig og en bekymring vi deler med Veidnesfolket. Tusen takk, Veidnes for deres gjestfrihet og for en trivelig dag. Vi kommer gjerne igjen!

28. august 2015

Den flotte havna på Veidnes
Gårdsbruk med hester, kyr, høner, kaniner, hunder og veldig koselig. Her lever nok eierne det gode liv, lang borti fra mas, stress, kjøpepress og bråk. La småbygdene leve!
Aktivitet ved molloen
Det er trivelig på Veidnes!
Jeg ser deg 🙂
Høns på gården.
Jeg er ikke nebbete!
Barn+dyr=sant
Det lukter godt
Oksene i fjøsen skal snart ta sin siste reise til slakteriet. Det blir neppe en behagelig reise over den hullete berg og dalbanen av en vei. En helt uholdbar situasjon og vi støtter Veidnesfolket i deres krav om at veien utbedres. Helst i går!
Livet på landet er godt!
Trivelige samtaler på gang
Flotte lokaler hvor det skal bli krabbemottak ganske snart.
Her skal slitne fiskere få pleie sine kropper i boblebad etter en lang dag på sjøen. Det er helt sikkert velfortjent og alle fiskekjøpere burde ta vare på hardarbeidende folk som står på langs kysten.
Og Linn fikk teste ut benkene i badstua... dette er vel unt luksus for fiskerne konkluderte hun!
På vei til Veidnes over fjorden
Viktig med redningsvest!
Dyfjord
Tilbake i Dyfjord etter en litt humpete tur over fjorden fra Veidnes.